Povodom tragičnog događaja u osnovnoj školi u Beogradu, prenosimo tekst Udruge kako si?

Udrugu čine mladi psiholozi pod vodstvom profesorice i mentorice dr.sc. Nataše Jokić-Begić.

 

„U ovoj situaciji izgubljeno je devet života, a za još se dva života liječnici bore kako bi ih spasili. Tužan je to trenutak jer su ljudski životi nezamjenjivi i što god sad itko rekao, napisao ili napravio, ne može utješiti tugujuće roditelje, preživjelu djecu i sve ostale koji su na neki način uključeni u ovaj događaj. Čak i mi koji smo preko svojih ekrana pratili informacije o tom događaju i pitali se Kako je moguće da se to dogodilo? Pa to se događa u Americi, negdje tamo daleko. Kako je moguće da se nešto takvo dogodilo praktički u našem dvorištu? – svi smo na neki način pogođeni ovom situacijom i moguće je da ćemo doživjeti različite reakcije. Pitanja poput gore navedenih pokazuju da smo i sami poljuljani, odnosno da nam je poljuljano vjerovanje u siguran svijet, jer Ako se to dogodilo u Srbiji, tko kaže da se neće dogoditi i kod nas… Ovakvi nam događaji upravo to rade – postajemo oprezniji, pažljiviji, nesigurniji, plašljiviji, zbunjeniji i s teškoćom probavljamo informacije o nemilom događaju dok mahnito tražimo i čitamo nove članke koji pristižu svaku minutu – sve u svrhu razumijevanja događaja i ponovnog uspostavljanja osjećaja kontrole, barem informiranjem. Preplavljenost informacijama teško će nam vratiti osjećaj sigurnosti; jedino nam prolazak vremena, okretanje svojim najmilijima i osiguravanje sigurne okoline to može omogućiti.

Kada se početni šok malo smiri, moguća je pojava drugih simptoma. Možda će se „iz vedra neba“ javiti osjećaji poput anksioznosti, zabrinutosti, lošeg raspoloženja i frustracije, možda ćete primijetiti promjene u obrascima svog ponašanja i razmišljanja, možda će vam se misli o ovom događaju javljati u svakodnevnim situacijama te vas uznemiravati i činiti da češće primjećujete znakove opasnosti oko sebe. Uz to se mogu javiti i različiti simptomi koji se povezuju sa stresom – glavobolja, umor, razdražljivost i slično. Svi su ovi simptomi prirodni i uobičajeni nakon jednog ovakvog događaja te spadaju u fenomen koji se u psihologiji naziva akutna stresna reakcija. Ona obično traje između 10 i 14 dana, nakon čega se simptomi najčešće sami povuku. Možete na te simptome gledati kao na prirodan mehanizam kojim se tijelo i um primiruju te kojim integrirate taj događaj u svoje životno iskustvo.

Ljudi u ovakvim situacijama često žele pronaći krivca – bilo u nekoj konkretnoj osobi, u sustavu ili u cijeloj državi. To je razumljivo jer nam pronalaženje krivca omogućuje da sačuvamo vlastito vjerovanje u siguran svijet: ako postoji krivac za događaj, odnosno ako znamo gdje je i što pošlo po krivu, onda postoji nešto što možemo napraviti kako bismo izbjegli da se nešto slično dogodi ponovno i/ili nama. Potreba za pronalaženjem i kažnjavanjem krivca proizlazi iz ljutnje koja je sasvim prirodna i opravdana, kao i iz potrebe da se zadovolji pravda. No, okrivljavanje i kažnjavanje drugih neće nam donijeti mir niti vratiti živote koji su izgubljeni, a može dovesti do novih nemira, svađa i razilaženja koja će samo obeshrabriti napore da se poduzmu promjene koje su potrebne kako bi se ovakvi događaji prevenirali. Tragedije poput ove najčešće su rezultat niza čimbenika i kada ih gledamo u zbroju, nakon događaja, njihov nam tijek može djelovati očito. To nas može potaknuti na razmišljanje o tome tko ili što se moglo drugačije da bi se tragedija izbjegla. No, odgovor nije u tome što je jedna osoba pogriješila, propustila ili mogla drugačije, već u tome što svi skupa, kao zajednica, možemo učiniti. Svi smo ujedinjeni u ovoj boli i možemo biti ujedinjeni u odluci da napravimo što je potrebno kako bismo spriječili ovakve i slične događaje.

Neizmjerno nam je važno osvrnuti se na djecu – i njima su informacije dostupne na dlanu te im može biti narušen osjećaj sigurnosti, zbog čega je važno da s njima razgovaramo i čujemo koji su njihovi strahovi i zabrinutosti, ako ih imaju. Pokažite im da vas zanima kako su i da ste spremni čuti njihova razmišljanja. Pronađite trenutak kada i vi i oni imaju vremena i volje za razgovorom, primjerice dok se vozite u automobilu ili za vrijeme ručka. Objasnite im što se dogodilo na način koji je primjeren za njihovu dob i podsjetite ih da su oni u sigurnom, podržavajućem i toplom okruženju te se potrudite da tome tako i bude (barem u zajedničkom kućanstvu, a zaposlenici škole će se pobrinuti da tako bude u školama). Isto tako, pazite na sebe – nitko nije imun na ovakve događaje, zbog čega je važno pratiti i svoje reakcije jer djeca puno više toga nauče opažajući naše ponašanje nego kada im držimo predavanja o tome kako bi se trebali ponašati. Priznajte im ako vas je ovo pogodilo jer je to prilika da im pokažete da je u redu osjećati različite emocije te da im pokažete na koji se način vi nosite s neugodnim i teškim emocijama. Tako ćete im pružiti ono što im trenutno najviše treba – model koji se u trenucima krize s njom nosi najbolje što može.

Svijet u kojem živimo iznimno je složen. Grub je na različite načine, zahtjevan, napet, ranjen. I neće postati jednostavniji. No, jednim ga dijelom sami gradimo i možemo ga učiniti drugačijim. Pitajte druge kako su i budite zainteresirani za njihov odgovor jer to je jedan mali, ali značajan korak prema sigurnijem, otvorenijem, nježnijem svijetu. Svijetu u kojemu je djeci omogućen prostor da o svojim brigama razgovaraju, da ih se čuje i stvarno sasluša, da im se pruži podrška koja im je potrebna – a korak prema takvom svijetu možemo raditi svakodnevno, bez obzira na svoju poziciju ili struku, počevši od sebe i svojih bližnjih.“

e-upis u 1.razred za matičnu školu

Roditelji  koji nemaju vjerodajnice za ulazak u portal osnovne e-upisi mogu doći u školu te će upis biti odrađen u školi. Roditelji su obavezni ponijeti OIB oba roditelja. Termin upisa je SRIJEDA (5.3.2025.) od 8-11 sati. Pedagoginja i...

Valentinovo u 1.d

Valentinovo u 1.d

U našoj je učionici od ponedjeljka do Valentinova stajala valentinovska kutija za pisma. Učenici su cijeli tjedan mogli pisati pisma prijateljima ili simpatiji te ih staviti u kutiju. Na samo Valentinovo učiteljica je otvorila kutiju i podijelila pisma. Nakon podjele...

Svjetski dan radija

Svjetski dan radija

Danas su povodom Svjetskog dana radija naši učenici četvrtih razreda Osnovna škola "Bogoslav Šulek", Slavonski Brod posjetili Radio Slavoniju. Pričali smo o radiju, glazbi, hobijima, ljubavi i naravno Hajduku i Dinamu! Tom prigodom su simbolično obilježili i 100. dan...

Skip to content